بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه
(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Khusyuk dalam solat itu merupakan antara kunci yang penting untuk memberi kesan
yang baik secara efektif kepada orang yang mendirikannya. Allah Ta‘ala menggelar mereka
sebagai orang mukmin yang berjaya. Allah Ta‘ala berfirman:
yang baik secara efektif kepada orang yang mendirikannya. Allah Ta‘ala menggelar mereka
sebagai orang mukmin yang berjaya. Allah Ta‘ala berfirman:
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿٢﴾
“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya.”
(Surah al-Mukminun, ayat 1-2)
‘Khusyuk’ ialah hati sentiasa hidup, manakala khusyuk dalam solat adalah menghadirkan
hati kepada Allah SWT di dalam solat. Ia merupakan hakikat batin yang sebenar-benar bagi
suatu solat. Hakikat zahirnya pula adalah perbuatan anggota seperti berdiri, membaca,
rukuk, sujud, duduk dan sebagainya. Kedua-duanya mestilah dilaksanakan dengan sempurna.
hati kepada Allah SWT di dalam solat. Ia merupakan hakikat batin yang sebenar-benar bagi
suatu solat. Hakikat zahirnya pula adalah perbuatan anggota seperti berdiri, membaca,
rukuk, sujud, duduk dan sebagainya. Kedua-duanya mestilah dilaksanakan dengan sempurna.
Sabda Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam:
الصَّلاَةُ مَثْنَى مَثْنَى تَشَهَّدُ فِي آُلِّ رَآْعَتَيْنِ وَتَخَشَّعُ وَتَضَرَّعُ وَتَمَسْكَنُ…… (رواه الترمذي)
“Solat itu dua-dua rakaat, terdapat tasyahhud pada setiap dua rakaat, kekhusyukan hati,
bersungguh-sungguh memohon dan merendah diri serta ketenangan hati……..”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
bersungguh-sungguh memohon dan merendah diri serta ketenangan hati……..”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Melihat kepada kepentingan khusyuk dalam solat, maka dikemukakan di sini sebahagian tip
atau panduan yang boleh diguna-pakai sebagai panduan ke arah perlaksanaan ibadat solat yang
khusyuk.
atau panduan yang boleh diguna-pakai sebagai panduan ke arah perlaksanaan ibadat solat yang
khusyuk.
Untuk mendapatkan khusyuk dalam solat hendaklah sentiasa membuat persediaan awal
yang rapi dari aspek fizikal dan rohani. Persediaan tersebut sebenarnya bermula di luar
solat, sebelum seorang itu mendirikan solat.
yang rapi dari aspek fizikal dan rohani. Persediaan tersebut sebenarnya bermula di luar
solat, sebelum seorang itu mendirikan solat.
Tips Dan Panduan Khusyuk Solat
Perkara-perkara berikut perlulah diamalkan dan diperhatikan oleh setiap mukmin bagi
mengekalkan solat yang khusyuk:
mengekalkan solat yang khusyuk:
1. SEBELUM MENDIRIKAN SOLAT:
i) Menjaga makanan, minuman dan pemakaian.
Khusyuk itu berkaitan dengan kerja hati. Oleh itu, hati perlu dipelihara
kesuciannya dengan menjauhkannya daripada benda-benda yang haram atau tidak halal.
Oleh itu, pastikan apa yang kita makan, minum, pakai, tempat tinggal dan lain-lain hendaklah
datang dari punca dan sumber yang halal tanpa syubhah.
kesuciannya dengan menjauhkannya daripada benda-benda yang haram atau tidak halal.
Oleh itu, pastikan apa yang kita makan, minum, pakai, tempat tinggal dan lain-lain hendaklah
datang dari punca dan sumber yang halal tanpa syubhah.
Sabda Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam: “Ketahuilah! Bahawa di dalam badan ada
seketul daging; apabila ia baik baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak rosaklah
sekaliannya. Ketahuilah! Itulah ya dikatakan hati.” (Hadits riwayat al-Bukhari dan Muslim)
seketul daging; apabila ia baik baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak rosaklah
sekaliannya. Ketahuilah! Itulah ya dikatakan hati.” (Hadits riwayat al-Bukhari dan Muslim)
ii) Membersihkan diri dan bersugi.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RadhiAllahu ‘anhu bahawa Rasulullah
ShallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Jika tidak mendatangkan kesusahan ke atas
umatku atau ke atas manusia nescaya aku menyuruh mereka bersiwak pada
setiap kali hendak solat.”(Hadits riwayat al-Bukhari dan Muslim)
ShallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Jika tidak mendatangkan kesusahan ke atas
umatku atau ke atas manusia nescaya aku menyuruh mereka bersiwak pada
setiap kali hendak solat.”(Hadits riwayat al-Bukhari dan Muslim)
iii) Wudhuk yang sempurna
Mengambil wudhuk dengan sempurna supaya air mengenai semua anggota wajib serta
mengingati niat. Sebab kesempurnaan solat juga terletak kepada kesempurnaan wudhuk.
mengingati niat. Sebab kesempurnaan solat juga terletak kepada kesempurnaan wudhuk.
Diriwayatkan daripada Abu Rauh al-Kula‘ie daripada seorang laki-laki bahawa beliau pernah
mendirikan solat Subuh bersama Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam dan Baginda membaca
surah ar-Ruum. Pada salah satu ayatnya, bacaan Baginda terganggu. Lalu apabila selesai solat
Baginda bersabda: “Sesungguhnya bacaan kami terganggu disebabkan terdapat beberapa
orang di antara kamu yang solat bersama kami tidak menyempurnakan wudhuk mereka.
Oleh itu, siapa yang mendirikan solat bersama kami, maka sempurnakanlah wudhuknya.”
(Hadits riwayat Ahmad dan an-Nasa’ie)
mendirikan solat Subuh bersama Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam dan Baginda membaca
surah ar-Ruum. Pada salah satu ayatnya, bacaan Baginda terganggu. Lalu apabila selesai solat
Baginda bersabda: “Sesungguhnya bacaan kami terganggu disebabkan terdapat beberapa
orang di antara kamu yang solat bersama kami tidak menyempurnakan wudhuk mereka.
Oleh itu, siapa yang mendirikan solat bersama kami, maka sempurnakanlah wudhuknya.”
(Hadits riwayat Ahmad dan an-Nasa’ie)
Di samping itu sebahagian kelebihan wudhuk itu dapat menjauhkan seseorang daripada
gangguan syaitan. Saidina ‘Umar RadhiAllahu ‘anhu berkata: “Sesungguhnya wudhuk yang
baik itu mengusir syaitan daripada engkau.”.
gangguan syaitan. Saidina ‘Umar RadhiAllahu ‘anhu berkata: “Sesungguhnya wudhuk yang
baik itu mengusir syaitan daripada engkau.”.
iv) Memakai pakaian yang bersih dan kemas.
Jangan memakai pakaian yang kurang selesa, seperti memakai sarung kaki yang sempit,
mengikat serban terlalu ketat dan sebagainya.
mengikat serban terlalu ketat dan sebagainya.
Ditegah bersolat dengan pakaian yang ada gambar, berwarna warni, bertulis, lukisan dan
lain-lain kerana ia juga membuat orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah..
lain-lain kerana ia juga membuat orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah..
v) Jangan solat dalam keadaan lapar.
Sebolehnya selesaikan atau perkemaskan segala urusan keperluan diri termasuk makan
dan qadha hajat terlebih dahulu. Tujuannya ialah supaya tidak timbul kebimbangan dan
ketidakselesaan ketika menunaikan solat.
dan qadha hajat terlebih dahulu. Tujuannya ialah supaya tidak timbul kebimbangan dan
ketidakselesaan ketika menunaikan solat.
Sabda Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam: “Jangan solat ketika makanan (yang hendak
dimakannya) sedang tersedia, dan jangan solat dalam keadaan menahan buang air besar dan
air kecil.” (Hadis riwayat Muslim).
dimakannya) sedang tersedia, dan jangan solat dalam keadaan menahan buang air besar dan
air kecil.” (Hadis riwayat Muslim).
vi) Jangan solat dalam keadaan menahan buang air besar atau air kecil.
Sabda Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam: “…dan jangan solat dalam keadaan menahan
buang air besar dan air kecil.” (Hadis riwayat Muslim)
buang air besar dan air kecil.” (Hadis riwayat Muslim)
vii) Pilih tempat solat yang menenangkan
Pilih tempat solat yang suasananya tenteram, selesa, tidak bising dan sebagainya. Termasuklah
dengan memastikan telefon bimbit dimatikan sebelum solat.
Imam an-Nawawi Rahimahullah menjelaskan bahawa makruh menunaikan solat di tempat
orang lalu lalang, kerana yang demikian itu boleh mengganggu kekhusyukan solat seseorang.
orang lalu lalang, kerana yang demikian itu boleh mengganggu kekhusyukan solat seseorang.
Diriwayatkan daripada Ibnu ‘Umar RadhiAllahu ‘anhuma: “Bahawa Rasulullah
ShallAllahu ‘alaihi wasallam menegah mendirikan solat pada tujuh tempat:
Tempat pembuangan sampah, tempat penyembelihan, kubur, tengah-tengah jalan,
bilik mandi, tempat unta duduk di keliling air dan di atas Baitullah.” (Hadits riwayat at-Tirmidzi)
ShallAllahu ‘alaihi wasallam menegah mendirikan solat pada tujuh tempat:
Tempat pembuangan sampah, tempat penyembelihan, kubur, tengah-tengah jalan,
bilik mandi, tempat unta duduk di keliling air dan di atas Baitullah.” (Hadits riwayat at-Tirmidzi)
iix) Gunakan Sejadah Tidak Mengganggu
Menggunakan sejadah yang tidak terlalu banyak gambar yang akan menghayalkan pemikiran.
Pastikan supaya tidak ada objek atau gambar yang boleh mengganggu fikiran atau
membimbangkan hati di tempat sujud.
Pastikan supaya tidak ada objek atau gambar yang boleh mengganggu fikiran atau
membimbangkan hati di tempat sujud.
Diriwayatkan daripada Saidatuna ‘Aisyah RadhiAllahu ‘anha bahawa Nabi pernah mendirikan
solat di atas hamparan daripada bulu yang mempunyai objek lukisan, lalu Baginda bersabda:
“Objek lukisan ini mengganggu aku, bawalah ia kepada Abu Jahm dan bawakan kepadaku
hamparan tebal yang tidak ada ukiran.” (Hadits riwayat Muslim)
solat di atas hamparan daripada bulu yang mempunyai objek lukisan, lalu Baginda bersabda:
“Objek lukisan ini mengganggu aku, bawalah ia kepada Abu Jahm dan bawakan kepadaku
hamparan tebal yang tidak ada ukiran.” (Hadits riwayat Muslim)
ix) Pastikan tiada gangguan
Tersebut dalam satu riwayat bahawa Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda
kepada seorang sahabat bernama ‘Utsman bin Thalhah RadhiAllahu ‘anhu: “Aku lupa untuk
menyuruhmu menutup dua tanduk kibasy (dari pandangan orang). Maka sesungguhnya
tidak sepatutnya ada di rumah sesuatu yang mengganggu orang yang solat.”
(Hadits riwayat Abu Daud)
kepada seorang sahabat bernama ‘Utsman bin Thalhah RadhiAllahu ‘anhu: “Aku lupa untuk
menyuruhmu menutup dua tanduk kibasy (dari pandangan orang). Maka sesungguhnya
tidak sepatutnya ada di rumah sesuatu yang mengganggu orang yang solat.”
(Hadits riwayat Abu Daud)
Imam an-Nawawi Rahimahullah menjelaskan mengenai riwayat di atas bahawa ianya memberi
petunjuk akan galakan supaya menghindarkan atau menjauhkan apa-apa yang dikhuatiri
melalaikan hati dari khusyuk ketika mendirikan solat.
petunjuk akan galakan supaya menghindarkan atau menjauhkan apa-apa yang dikhuatiri
melalaikan hati dari khusyuk ketika mendirikan solat.
Tersebut di dalam riwayat bahawa Abdullah bin ‘Umar RadhiAllahu ‘anhuma tidak pernah
meletakkan al-Qur’an atau pedangnya di tempat solatnya, juga tulisan atau surat. Semuanya
diletakkan di belakangnya atau di mana saja yang tidak dapat dilihat olehnya.
meletakkan al-Qur’an atau pedangnya di tempat solatnya, juga tulisan atau surat. Semuanya
diletakkan di belakangnya atau di mana saja yang tidak dapat dilihat olehnya.
x) Solat Di Awal Waktu
Mendirikan solat di awal waktu atau pertengahan waktu supaya tidak gopoh apakala masa
hampir luput.
hampir luput.
2. KETIKA HENDAK MENUNAIKAN SOLAT
i) Azan dan iqamah
Kumandangkan Azan dan iqamat terlebih dahulu walaupun mendirikan solat bersendirian
ataupun sekurang-kurangnya iqamat sahaja.
ataupun sekurang-kurangnya iqamat sahaja.
ii) Lakukan Solat Secara Berjemaah
Berusahalah melakukan solat secara berjemaah kerana iaadalah suatu tuntutan dan syi‘ar
agama Islam. Selain pahala solat berjemaah itu melebihi solat seorang diri dengan
dua puluh tujuh darjat, ada ulama mengatakan, pada kebiasaannya orang yang solat berjemaah
itu akan memperolehi kekhusyukan ketika bersolat dan terselamat daripada perkara yang lagha
dan boleh melalaikannya.
agama Islam. Selain pahala solat berjemaah itu melebihi solat seorang diri dengan
dua puluh tujuh darjat, ada ulama mengatakan, pada kebiasaannya orang yang solat berjemaah
itu akan memperolehi kekhusyukan ketika bersolat dan terselamat daripada perkara yang lagha
dan boleh melalaikannya.
iii) Menghadirkan Hati.
Maksudnya ialah sebelum mendirikan solat kosongkan hati dari segala urusan yang boleh
mengganggu ataupun yang tidak ada sangkut-paut dengan ibadat solat yang dikerjakan.
mengganggu ataupun yang tidak ada sangkut-paut dengan ibadat solat yang dikerjakan.
Abu Darda’ RadhiAllahu ‘anhu berkata: “Antara tanda kefahaman seseorang ialah
dia memulai memenuhi keperluannya terlebih dahulu sebelum dia masuk menunaikan solat
supaya dia masuk ke dalam solat dalam keadaan hatinya kosong dari perkara yang lain.”
dia memulai memenuhi keperluannya terlebih dahulu sebelum dia masuk menunaikan solat
supaya dia masuk ke dalam solat dalam keadaan hatinya kosong dari perkara yang lain.”
iii) Mengingatkan Mati
Agar pemikiran tidak liar, sebelum solat ingatkan diri bahawa kematian seolah-olah amat
hampir dengan kita dan solat tersebut kemungkinan merupakan solat yang terakhir sekali
dalam hidup kita dan perlulah dijadikan yang terbaik.
hampir dengan kita dan solat tersebut kemungkinan merupakan solat yang terakhir sekali
dalam hidup kita dan perlulah dijadikan yang terbaik.
Diriwayatkan daripada Hatim al-Asham RadhiAllahu ‘anhu bahawa ditanyakan kepadanya
tentang solatnya, beliau beliau menjawab: “Apabila tiba waktu solat aku
menyempurnakan wudhuk dan aku mendatangi tempat di mana di situ aku
hendak mendirikan solat. Lalu aku duduk pada tempat itu sehingga
berkumpullah seluruh anggota tubuhku. Kemudian aku berdiri menunaikan
solatku dan aku jadikan Ka‘bah di antara dua keningku, titian ash-shirath
di bawah tapak kakiku, syurga di sebelah kananku, neraka di sebelah kiriku,
malaikat maut di belakangku, aku menyangka solat ini adalah solatku yang
terakhir. Kemudian aku berdiri di antara mengharap dan takut, aku bertakbir
dengan penuh keyakinan, aku membaca dengan bacaan yang betul, aku ruku‘
dengan merendahkan diri, aku sujud dengan khusyu‘, aku duduk atas punggung
kiri dan aku bentangkan belakang tapak kaki kiri, aku tegakkan tapak kaki kanan
atas ibu jari kaki dan aku ikutkan keikhlasan hati. Kemudian aku tidak tahu
sama ada solatku diterima atau tidak?”
tentang solatnya, beliau beliau menjawab: “Apabila tiba waktu solat aku
menyempurnakan wudhuk dan aku mendatangi tempat di mana di situ aku
hendak mendirikan solat. Lalu aku duduk pada tempat itu sehingga
berkumpullah seluruh anggota tubuhku. Kemudian aku berdiri menunaikan
solatku dan aku jadikan Ka‘bah di antara dua keningku, titian ash-shirath
di bawah tapak kakiku, syurga di sebelah kananku, neraka di sebelah kiriku,
malaikat maut di belakangku, aku menyangka solat ini adalah solatku yang
terakhir. Kemudian aku berdiri di antara mengharap dan takut, aku bertakbir
dengan penuh keyakinan, aku membaca dengan bacaan yang betul, aku ruku‘
dengan merendahkan diri, aku sujud dengan khusyu‘, aku duduk atas punggung
kiri dan aku bentangkan belakang tapak kaki kiri, aku tegakkan tapak kaki kanan
atas ibu jari kaki dan aku ikutkan keikhlasan hati. Kemudian aku tidak tahu
sama ada solatku diterima atau tidak?”
iv) Membaca Zikir
Sebelum mengangkat takbir elok membaca mana-mana zikir yang boleh menjauhkan diri
daripada syaitan.
daripada syaitan.
Umpamanya seperti membaca:
a.) Surah an-Nas
b.) Ta‘awudz
c.) Tahlil:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ
“Tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah.”
d.) Zikir:
امنا با الله و برسوله
“Kami beriman dengan Allah dan rasul-rasulNya.”
v) Berusaha Melawan Gangguan Syaitan
Antara tipu daya syaitan ialah memesongkan atau memalingkan perhatian semasa solat.
Caranya ialah dengan memalingkan hati kita dari meneliti dan memahami apa yang sedang kita baca.
Dari situ kita akan hilang renungan untuk hari akhirat dan keikhlasan ibadat yang dilakukan.
Adakalanya sehingga seorang itu boleh menjadi ragu dan was-was tentang bilangan rakaat yang
telah ditunaikannya, adakah sudah cukup atau masih lagi kurang.
Caranya ialah dengan memalingkan hati kita dari meneliti dan memahami apa yang sedang kita baca.
Dari situ kita akan hilang renungan untuk hari akhirat dan keikhlasan ibadat yang dilakukan.
Adakalanya sehingga seorang itu boleh menjadi ragu dan was-was tentang bilangan rakaat yang
telah ditunaikannya, adakah sudah cukup atau masih lagi kurang.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RadhiAllahu ‘anhu bahawa Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi
wasallam bersabda: “Sesungguhnya salah seorang daripada kamu apabila berdiri menunaikan
solat syaitan akan mendatanginya, lalu syaitan menimbulkan kesamaran ke atas orang itu
sehingga dia tidak tahu berapa rakaat sudah ditunaikannya.” (Hadits riwayat Muslim)
wasallam bersabda: “Sesungguhnya salah seorang daripada kamu apabila berdiri menunaikan
solat syaitan akan mendatanginya, lalu syaitan menimbulkan kesamaran ke atas orang itu
sehingga dia tidak tahu berapa rakaat sudah ditunaikannya.” (Hadits riwayat Muslim)
3. KETIKA MENUNAIKAN SOLAT
i) Meneliti Dan Memahami Bacaan Solat
Meneliti bacaan-bacaan dalam solat, sama ada bacaan itu terdiri dari ayat-ayat al-Qur’an atau
selain dari ayat-ayat al-Quran (tasbih dan takbir dan doa). Jika boleh, fahami makna
bacaan-bacaan tersebut. Perkara ini amat penting untuk menghadirkan hati dalam solat.
Hati mestilah ikut mengetahui segala apa yang kita baca.
selain dari ayat-ayat al-Quran (tasbih dan takbir dan doa). Jika boleh, fahami makna
bacaan-bacaan tersebut. Perkara ini amat penting untuk menghadirkan hati dalam solat.
Hati mestilah ikut mengetahui segala apa yang kita baca.
Membaca dengan baik (Khusnul Qori’ah), berusaha untuk memahami dan mengerti bacaan
dalam solat termasuk ayat Al-Quran yang dibacakan, terutama sekali Al Fatihah, gerakan dan
maknanya (Tafakhum). Ini kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna
yang halus yang patut dimengertikan oleh orang yang melaksanakannya.
dalam solat termasuk ayat Al-Quran yang dibacakan, terutama sekali Al Fatihah, gerakan dan
maknanya (Tafakhum). Ini kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna
yang halus yang patut dimengertikan oleh orang yang melaksanakannya.
ii) Merendahkan Diri
Salurkan rasa rendah hati dan rendah diri ketika dalam rukuk dan sujud serta dipanjangkan
tempoh masa rukuk dan sujud.
tempoh masa rukuk dan sujud.
Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Seseorang hamba paling dekat dengan
Tuhannya sewaktu ia bersujud.” (Hadis riwayat Muslim)
Tuhannya sewaktu ia bersujud.” (Hadis riwayat Muslim)
iii) Mengagungkan Allah SWT
Meliputkan hati dengan kebesaran Allah dan kesucianNya ketika bertakbir dan ketika bertasbih
pada seluruh gerak-geri dalam solat. Timbulkan Rasa Malu (Haya’) iaituperasaan malu terhadap
Allah SWT dan merasa takut (Khauf) kepada kekuasaan Allah.
pada seluruh gerak-geri dalam solat. Timbulkan Rasa Malu (Haya’) iaituperasaan malu terhadap
Allah SWT dan merasa takut (Khauf) kepada kekuasaan Allah.
iv) Menghindari Dari Memikirkan Hal Keduniaan
Meninggalkan segala fikiran dan lintasan hati yang berkaitan dengan urusan dunia. Hati diajak
hadir/ikut, kehadiran hati dalam solat iaitu mengosongkan hati dari segala urusan
yang boleh mengganggu dan yang tidak berkaitan dengan solat.
hadir/ikut, kehadiran hati dalam solat iaitu mengosongkan hati dari segala urusan
yang boleh mengganggu dan yang tidak berkaitan dengan solat.
v) Tumpuan Penuh Pada Solat
Segala perhatian dalam solat itu hendaklah tertumpu hanya kepada mendirikan dan
menunaikannya dengan yang terbaik sekali. Rukun-rukun solat perlu dilakukan secara tertib.
Berusaha konsentrasi (Khudunul Kolbih) sambil menyedari bahawa Allah SWT
sentiasa memperhatikan solat itu.
menunaikannya dengan yang terbaik sekali. Rukun-rukun solat perlu dilakukan secara tertib.
Berusaha konsentrasi (Khudunul Kolbih) sambil menyedari bahawa Allah SWT
sentiasa memperhatikan solat itu.
vi) Mengurangkan Pergerakan Anggota Badan
Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan, kaki dan juga Mata ditumpukan
kepada tempat sujud dan ketika tasahut melihat anak jari.
kepada tempat sujud dan ketika tasahut melihat anak jari.
vii) Sentiasa Melihat Tempat Sujud
Sentiasa melihat tempat sujud sekalipun orang itu buta atau bersolat di dalam gelap kecuali
ketika membaca perkataan إلاّ الله dalam tahiyyat. Pada ketika itu pandangan orang yang solat itu
dialihkan ke jari telunjuknya.
ketika membaca perkataan إلاّ الله dalam tahiyyat. Pada ketika itu pandangan orang yang solat itu
dialihkan ke jari telunjuknya.
Jika memejamkan mata boleh mendatangkan khusyuk dalam solat seseorang itu, maka
dibolehkan dia berbuat begitu dan hukumnya tidak makruh sebagaimana yang dijelaskan oleh
Imam an-Nawawi.
dibolehkan dia berbuat begitu dan hukumnya tidak makruh sebagaimana yang dijelaskan oleh
Imam an-Nawawi.
iix) Lakukan Solat Dengan Thuma’ninah
‘Thuma’ninah’ (ketenangan), maksudnya anggota seseorang itu tetap diam atau berhenti
seketika ketika melakukan ssesuatu ‘rukun fi‘li’ (perbuatan) di dalam solat seperti rukuk,
sujud dan sebagainya, sebelum beralih ke rukun fi‘li seterusnya. Sekurang-kurangnya tetap diam
seketika dalam tempoh pada kadar bacaan zikir: “سبحان الله” (SubhanAllah).
seketika ketika melakukan ssesuatu ‘rukun fi‘li’ (perbuatan) di dalam solat seperti rukuk,
sujud dan sebagainya, sebelum beralih ke rukun fi‘li seterusnya. Sekurang-kurangnya tetap diam
seketika dalam tempoh pada kadar bacaan zikir: “سبحان الله” (SubhanAllah).
Maknanya, setiap pergerakan di dalam solat itu tidak dilakukan dengan tergopoh-gapah, cepat-cepat
atau dengan kelam-kabut tetapi dilakukan dengan tenang dan relaks.
atau dengan kelam-kabut tetapi dilakukan dengan tenang dan relaks.
Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam ada mengajar kita tentang perkara ini di dalam sabda
Baginda: “Apabila kamu berdiri menunaikan solat maka bertakbirlah. Kemudian
bacalah ayat al-Quran yang mudah bagi kamu. Kemudian rukuklah sehingga
kamu berthuma’ninah dalam keadaan rukuk. Kemudian bangkitlah sehingga
kamu berdiri betul. Kemudian sujudlah sehingga kamu berthuma’ninah dalam
keadaan sujud. Kemudian bangkitlah sehingga kamu berthuma’ninah dalam
keadaan duduk. Kamu buatlah yang demikian itu dalam semua solat kamu.”
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Baginda: “Apabila kamu berdiri menunaikan solat maka bertakbirlah. Kemudian
bacalah ayat al-Quran yang mudah bagi kamu. Kemudian rukuklah sehingga
kamu berthuma’ninah dalam keadaan rukuk. Kemudian bangkitlah sehingga
kamu berdiri betul. Kemudian sujudlah sehingga kamu berthuma’ninah dalam
keadaan sujud. Kemudian bangkitlah sehingga kamu berthuma’ninah dalam
keadaan duduk. Kamu buatlah yang demikian itu dalam semua solat kamu.”
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
PENUTUP
Begitulah beberapa tip yang boleh dijadikan panduan untuk mendapatkan khusyuk di dalam
solat. Memang tidak dinafikan, terdapat setengah orang masih tidak mampu memperolehi
khusyuk di dalam solatnya walaupun dengan mengamalkan bermacam-macam tip atau panduan.
solat. Memang tidak dinafikan, terdapat setengah orang masih tidak mampu memperolehi
khusyuk di dalam solatnya walaupun dengan mengamalkan bermacam-macam tip atau panduan.
Yang penting tidak mudah berputus asa dan sentiasalah gerakkan diri kita berusaha
untuk mendapatkannya. Jangan lupa juga untuk banyak-banyak memohon doa kepada
Allah Ta‘ala supaya dikurniakan kepada kita hati yang bersih dan khusyu‘ dalam beribadat kepadaNya.
untuk mendapatkannya. Jangan lupa juga untuk banyak-banyak memohon doa kepada
Allah Ta‘ala supaya dikurniakan kepada kita hati yang bersih dan khusyu‘ dalam beribadat kepadaNya.
Orang-orang yang takut kepada Penciptanya dan menyedari ia hanyalah hamba akan patuh apasaja
yang diperintahkan dan disampaikan oleh rasul serta akan khusyuk mendapat nikmat solat seperti
firman Allah SWT:
yang diperintahkan dan disampaikan oleh rasul serta akan khusyuk mendapat nikmat solat seperti
firman Allah SWT:
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿٤٥﴾ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ﴿٤٦
“Jadikanlah Sabar dan Solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian
itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. (Iaitu) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya.”
itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. (Iaitu) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya.”
(Surah Al-Baqarah : ayat 45-46).
والله أعلم بالصواب
Wallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)
وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه
No comments:
Post a Comment